DÜNYA
Yayınlanma : 28 Haziran 2026 13:33
Düzenleme : 28 Haziran 2026 13:33

Hindistan'dan hidrojen devrimi: Nükleer ısı ile seri üretim başladı

Hindistan'dan hidrojen devrimi: Nükleer ısı ile seri üretim başladı
Hindistan, nükleer reaktör ısısını kullanarak hidrojen üreten dünyanın ilk entegre tesisini faaliyete geçirdi. Bu teknoloji, karbon salınımını sıfırlarken üretim maliyetlerini de düşürüyor.

Küresel enerji dönüşümünün kilit taşı olarak görülen düşük karbonlu hidrojen üretimi alanında, Hindistan'dan dikkat çekici bir teknoloji hamlesi geldi. Yeni Delhi yönetimi, nükleer proses ısısını doğrudan kullanarak hidrojen üreten dünyanın ilk entegre tesisini faaliyete geçirdiğini duyurdu. Bu gelişme, fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltma ve küresel ısınmayla mücadele etme yolunda önemli bir adım olarak öne çıkıyor.

NÜKLEER REAKTÖRDEN DOĞRUDAN HİDROJEN ÜRETİMİ

Dünya lideri teknoloji gösterim tesisi, Hindistan'ın Tamil Nadu eyaletinde bulunan Kalpakkam'daki Indira Gandhi Atom Araştırma Merkezi (IGCAR) bünyesinde kuruldu. Sistemin merkezinde yer alan Hızlı Üretken Test Reaktörü (FBTR) tarafından üretilen yüksek proses ısısı, doğrudan suyun bileşenlerine ayrıştırılması için kullanılıyor. Bu yenilikçi süreçte, Mumbai'deki Bhabha Atomik Araştırma Merkezi (BARC) tarafından tamamen yerli imkanlarla geliştirilen özel bir "Bakır-Klor (Cu-Cl) termokimyasal döngüsü" yöntemi devreye giriyor.

KARBON SALINIMI SIFIR, MALİYET DÜŞÜK

Geleneksel hidrojen üretim yöntemleri, yüksek oranda fosil yakıt tüketimi veya ciddi miktarda elektrik enerjisi gerektiren su elektrolizine dayanırken, Hindistan'ın yeni modeli bu paradigmaları değiştiriyor. Nükleer reaktörden çıkan ısının doğrudan kimyasal bir döngüye yönlendirilmesi sayesinde, tesis karbon salınımını sıfıra indiriyor ve üretim maliyetlerini önemli ölçüde düşürüyor. Bu nükleer inovasyon, enerjinin sadece elektrik üretiminde değil, sanayi ve ağır taşımacılık gibi sektörlerin gelecekteki ana yakıtı olacak temiz hidrojen ekonomisinde de kilit bir rol oynayabileceğini kanıtlıyor.