Yargıtay'dan çıkan emsal bir karar, farklı kurumlarda (SSK, Emekli Sandığı, Bağ-Kur) prim ödeyen milyonlarca sigortalının emeklilik hakları konusunda önemli bir dönüm noktası oldu. Artık sigortalılar, kendi iradeleri dışında hizmet birleştirmeye zorlanamayacak. SGK Başuzmanı İsa Karakaş'ın kamuoyuyla paylaştığı bu tarihi içtihat, mevzuat dayatmaları nedeniyle erken emeklilik hakkını kullanamayanlar için güçlü bir hukuki dayanak sunuyor.
HİZMET BİRLEŞTİRMEDE KİŞİSEL İRADENİN ÖNEMİ
Karakaş, bu kararın "milyonları etkileyecek emsal nitelikte" olduğunu vurguladı. Daha önce, sigortalıların farklı kurumlardaki prim günlerini birleştirmeye zorlanamayacağına ve kişinin kendi iradesinin her şeyin üzerinde olduğuna hükmedildi. Bu gelişmeyle birlikte, gerekli asgari prim şartlarını halihazırda tek bir kurumda yerine getirmiş olan sigortalıların, kendi lehlerine olan statüden emekli olma hakları yargı güvencesi altına alınmış oldu. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun bu kararı, sigortalıların lehine olan durumlarda kendi tercihlerini yapabilmelerinin önünü açıyor. Dava sürecinde yaşananlar, kararın önemini daha da pekiştiriyor. Davacı sigortalı, SSK, Emekli Sandığı ve Bağ-Kur'da toplamda binlerce prim gününe sahip olmasına rağmen, SGK'nın son 7 yıllık hizmetin Bağ-Kur ağırlıklı olması nedeniyle daha yüksek prim şartıyla emekli olmaya zorlaması üzerine yargı yoluna başvurmuştu. İş Mahkemesi, istinaf ve Yargıtay 10. Hukuk Dairesi'nin bozma kararına rağmen İş Mahkemesi'nin direndiği ve nihayetinde Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun İş Mahkemesi'nin direnme kararını haklı bularak onadığı bir süreç yaşandı. Bu kapsamlı hukuki mücadele sonucunda, birden fazla sigorta statüsü olanların artık kendilerine en yüksek maaşı ve en erken emekliliği sağlayan statüleri birleştirmeyi talep edebileceği, istemediklerini ise sistemin dışında tutabileceği netleşti.


